Marijn van Kalmthout

Prachtige inhaalrace brengt Marijn van Kalmthout op Paul Ricard van 21e naar 2e podiumplaats

mvk 3525 
Tijdens het HistoRacing Festival op het snikhete Circuit Paul Ricard in Zuid-Frankrijk heeft Marijn van Kalmthout met wisselend succes twee races gereden. In de eerste race haalde de Hoofddorper de finish niet wegens problemen met de koppeling, waardoor hij in de tweede race vanaf een kansloos lijkende 21e startpositie moest beginnen. Van Kalmthout doorkliefde met zijn fraaie blauwe Benetton F1 echter het hele veld en hoewel hij nooit eerder op de technische voormalig Formule 1-piste heeft gereden, kwam hij achter Klaas Zwart toch als tweede over de finish.    

mvk 5248

Circuit Paul Ricard (ook wel Le Castellet genoemd) is het voormalige Formule 1-circuit van Frankrijk. De piste is gelegen op een winderige hoogvlakte bij Le Castellet, niet ver van Marseille. In 1990 werd er voor het laatst een Grand Prix Formule 1 georganiseerd. Het zeer snelle parcours zou zich volgens ingewijden niet lenen voor spannende wiel-aan-wielgevechten en werd daarom van de Grand Prixlijst afgevoerd. Het circuit is eigendom van Formule 1-baas Bernie Ecclestone, die er de afgelopen jaren flink in heeft geïnvesteerd, met name wat betreft veiligheid en faciliteiten ter plaatse. Tegenwoordig wordt het door onder andere de Formule 1-teams regelmatig gebruikt als testcircuit. Het circuit draagt dan ook de naam Paul Ricard HTTT (Hi Tech Test Track).

mvk 0360

Gehinderd in snelle ronde
Tijdens de kwalificatiesessie werd Marijn van Kalmthout in elke snelle ronde die hij begon gedwarsboomd door langzame rijders op de baan, waardoor hij niet verder kwam dan een vijfde startpositie. Uiteraard was de Hoofddorpse ondernemer daarmee niet tevreden, temeer daar hij voelde dat zijn koppeling niet 100% was. In de voorbereiding op de eerste race werd de onwillige koppeling goed nagekeken, maar Van Kalmthout voelde al in de opwarmronde voor de race dat het probleem verergerde.

mvk 7596

Voorgevoel klopt
Gelukkig ging de start uitstekend en kon Van Kalmthout zijn Benetton B197 al snel langs de GP2-bolide van Ingo Gerstl sturen. Vervolgens ging hij op jacht naar het drietal voor hem. Gary Hauser, eveneens in een GP2, ging op dat moment aan de leiding, voor Klaas Zwart in de Jaguar en Scott Mansell in de Tyrrell van de Amerikaan Phil Stratford. Helaas voor Van Kalmthout bleek zijn voorgevoel over de koppeling te kloppen en moest hij zijn inhaalrace voortijdig afbreken.

Dadendrang
De uitvalbeurt betekende tevens dat Van Kalmthout in race twee vanaf de 21e plek moest starten. Gelukkig waren de koppelingsproblemen nu echt verholpen en begon Van Kalmthout geconcentreerd aan de race. Dat ging uiterst voortvarend, want in de eerste ronde klom hij al op van de 21e naar de zesde positie. Daarmee was zijn dadendrang nog niet voorbij, want in de volgende ronden wist hij zijn positie steeds verder te verbeteren. Eenmaal aangekomen achter raceleider Klaas Zwart stokte zijn opmars. De Jaguar R5 uit 2004 is verreweg de snelste auto in het veld en Zwart wist de race beheerst als winnaar te finishen, waarmee hij op Paul Ricard een dubbelzege scoorde.

mvk 7655

Volgende races
Marijn van Kalmthout kijkt enorm uit naar zijn volgende optreden in de BOSS GP op 28 en 29 september a.s. Dan mag hij zijn Benetton weer over de Autodromo Nazionale di Monza sturen, één van zijn favoriete circuits, waar enorme snelheden gehaald kunnen worden. In 2011 reed Van Kalmthout op Monza met zijn Benetton maar liefst 324 km per uur, een snelheidsrecord dat de vader van Nederlands kartkampioen Rinus van Kalmthout komende editie hoopt aan te scherpen.