Marijn van Kalmthout

Nieuw snelheidsrecord voor Marijn van Kalmthout op Formule 1-circuit Monza

540 close kalmthout monza-16

Marijn van Kalmthout is op de Autodromo di Monza in Italië kampioen geworden in het Duitse BOSS GP-kampioenschap. Met een topsnelheid van 331 km per uur stuurde Van Kalmthout zijn Benetton F1 in de kwalificatie naar de poleposition. In de eerste race werd de mooie uitgangspositie al in de eerste chicane teniet gedaan, toen de Oostenrijker Peter Milavec te laat remde en de blauwe Benetton vol van achteren aanreed en in de rondte duwde. Vanaf de 16e plaats wist Van Kalmthout toch nog op te klimmen naar de tweede plaats. De tweede race ging van start op een natte baan en dus koos het team voor een regenafstelling. Eerder dan verwacht droogde de baan echter op, waardoor Van Kalmthout opnieuw de leiding in de race verloor, de Hoofddorpse ondernemer werd in deze race derde. Dat was voldoende om de titel in het Duitse BOSS GP-kampioenschap veilig te stellen.

Fotografie: Michael Kavena

Marijn van Kalmthout heeft inmiddels op veel circuits geracet. De Autodromo Nazionale di Monza is echter één van de favoriete circuits van BOSS GP-piloot. “Als coureur zoek je altijd de uitdaging en een hoge topsnelheid is daarbij natuurlijk het summum. Monza is zo’n circuit waar je de kans hebt alles uit je auto te halen. In 2011 reed ik hier al 324 km per uur, we hebben de auto echter verder verbeterd en hopen dat persoonlijke record dit weekend te kunnen verbeteren”, vertelde Van Kalmthout vooraf.

540 grid kalmthout monza-7

Juiste flow
Met die doelstelling begon Van Kalmthout enthousiast aan de kwalificatie. Eenmaal achter het stuur van zijn ooit door Jean Alesi bestuurde Benetton had Van Kalmthout al snel de juiste flow te pakken. Het lukte hem inderdaad om zijn oude record te verpletteren, met een topsnelheid van 331 km per uur was het team dik tevreden. Zijn snelle ronde leverde hem tevens de poleposition voor race 1 op.

Crash in chicane
De start was perfect en Van Kalmthout ging als eerste de Variante del Rettifilo, de eerste chicane na de start in. Achter de raceleider remde Peter Milavec te laat, met desastreuze gevolgen voor Van Kalmthout, want de Benetton ging achterstevoren. Ook andere coureurs raakten elkaar en het was chaos op de baan. Gelukkig wist Van Kalmthout zijn auto aan de praat te houden, maar hij moest de race hervatten vanaf een 16e plaats en dat is zuur wanneer je vanaf pole begonnen bent.

540 bocht kalmthout monza-9

Toch tweede
Op zo’n moment blijkt dat vader en zoon Van Kalmthout uit hetzelfde hout gesneden zijn, want waar menig coureur de moed verliest, zetten de Van Kalmthout’s de tanden in het stuur en doen ze waar ze het beste in zijn; het passeren van tegenstanders. Het lukte Marijn van Kalmthout om helemaal naar voren te rijden, tot achter raceleider Ingo Gerstl. De race was tekort om de Oostenrijker nog te passeren, maar met een tweede plaats en de snelste raceronde kon Van Kalmthout tevreden zijn. De jonge Luxemburger Gary Hauser werd derde, de Italiaan Marco Faggionato werd op zijn thuiscircuit vierde en de Amerikaan Phil Stratford stuurde zijn Tyrrell F1 naar de vijfde plaats.

Donkere wolken
Bij aanvang van de tweede race op zondag stond het team voor een moeilijke keuze. De baan was nat en boven het circuit pakten donkere wolken zich samen. De Benetton werd afgesteld op ‘full wet’ en toen de race begon leek dat de juiste keuze. Van Kalmthout pakte de leiding in de race en bouwde al vlot een mooie voorsprong op. Het stopte met regenen en na vijf ronden werd de baan alsmaar droger en droger. De Benetton verloor daardoor steeds meer tractie en Van Kalmthout besefte op dat moment dat een volledige natte afstelling niet de juiste keuze was.

540 tweetal kalmthout monza-10

Wielspin
In de tweede helft van de race kwam de BOSS GP-rijder dan ook duidelijk snelheid te kort. “Ik had tot en met de vierde versnelling bij het uitkomen van elke bocht veel wielspin. Dan ben je kansloos, want juist daar moet je snelheid maken.” Meer dan de derde plaats zat er daarom niet in, de race werd gewonnen door Gary Hauser en ook de Pool Jakub Smiechowski kon nog langs de blauwe Benetton komen. Ingo Gerstl viel uit met pech.

 

540 podium kalmthout monza-25

Kleine prijs
Met de tweede en derde klassering scoorde Van Kalmthout voldoende punten om het Duitse BOSS GP-kampioenschap te winnen. “Het is natuurlijk maar een kleine prijs, maar als sportman vind ik elke prijs leuk”, lacht Van Kalmthout.   

540 kinderen kalmthout monza-4

Focus op Rinus
Hoewel de BOSS GP nog twee races rijdt op het circuit van Magny Cours is het seizoen voor Marijn van Kalmthout nu voorbij. “Tijdens de laatste BOSS GP-races op Magny Cours zijn wij al in Amerika om mijn zoon Rinus ervaring te laten opdoen met de Energy-kart en op de baan waar in november in New Orleans het WK karting plaatsvindt. Dat is voor ons allemaal een prachtige ervaring. Na deze internationale racemeeting staat er ook nog een Europees kartevent in Zuera (Spanje) op het programma, waar Rinus ook weer in een Energykart veel ervaring zal opdoen. Daarmee hopen we op het WK goed voorbereid aan de start te verschijnen. Zelf zal ik volgend jaar weer enkele races gaan rijden in de BOSS GP. De focus zal echter wel liggen op de carrière van Rinus, want die komt nu in een mooie fase terecht en daar wil ik graag bij zijn.”